Recovery Team

Echilibrul perfect

Echilibrul greutatii se obtine, conform teoriilor balantei energetice, atunci cand caloriile pe care le consumam prin alimente si bauturi sunt egale cu cele folosite de corp.

Ce calorii foloseste corpul? Nevoile organismului in 24 de ore insumeaza Rata Metabolismului Bazal (energia folosita de corp pentru a ne tine in viata in conditii de repaos – respiratie, bataile inimii, tonusul muscular si toate celelalte procese inconstiente care se desfasoara in corpul nostru in fiecare minut), la care se adauga energia consumata pentru digestia alimentelor, pentru termoreglare si , cel mai important, energia consumata de muschii nostri pentru miscare. Cand suntem in echilibru energetic (adica intrarile sunt egale cu iesirile) – atunci ne mentinem.

Rata Metabolismului de Repaos (RMR) o masuram precis la Clinica de Nutritie Kilostop, in 20 minute cu un aparat special (Fitmate Med) care masoara cantitatea de oxigen consumata si deci exact de cate calorii e nevoie ca sa ne mentinem daca am sta 24 de ore intinsi in pat. Sau altfel spus, sa aflam daca avem un metabolism rapid, care ne ajuta sa ardem mai usor caloriile, si deci sa avem rezultate mai rapide la slabit, sau avem un metabolism lenes, care din diverse cauze, de cele mai multe ori legate de stilul de viata (cat de bine ne odihnim in timpul somnului, cata apa bem) sau de potentiale probleme endocrine sau mostenite de la parintii nostri.

După stabilirea situației RMR, ramane sa evaluam situația digestivă, termoreglarea si in final, miscarea pe care o facem zilnic. Energia consumata prin digestie , este cu atat mai mare, cu cat ii dam de lucru aparatului digestiv mai des, sau mai intens. O impartire a alimentatiei in 3 mese principale pe zi, cu 2 gustari intre ele, si prima masa mancata cat mai devreme, stimuleaza arderea a cat mai multe calorii de catre aparatul digestiv. De asemenea, o dieta mai bogata in proteine pare sa fie benefica in acest sens, proteinele fiind unul din principiile alimentare cel mai greu de digerat (digestia gastrica dureaza intre 3 si 3 ore si jumatate, cu secretie  bogata de acid clorhidric si enzime digestive).

Cat priveste termoreglarea: mergeti prin frig sau prin caldura (asta cand o sa vina vara J) si veti consuma mai multe calorii. Se pare ca exista o diferenta de in jur de 50 de Calorii consumate in plus pe zi daca aveti in camera  18-19 grade, fata de 22-23 de grade. Pare nesemnificativ, dar se aduna. Exista mai multe studii facute pe cresterea ponderala la cei care folosesc mult aerul conditionat vara si dau mai sus centrala termica iarna.

In sfarsit, cel mai important,  miscarea! Miscare = orice te face sa respiri mai adanc, si inima sa-ti bata mai tare… Sunt sigur ca puteti sa va ganditi deja la cateva feluri foarte placute de a face miscare (si chiar a traspira un  pic J) la care nu v-ati gandit niciodata ca miscare.

„Eu nu fac miscare!” – „Nu va dati niciodata jos din pat?”  e un dialog destul de frecvent intre oamenii pe care ii ajut si mine. Miscare facem in fiecare zi in care nu suntem paralizati in pat. Cata miscare? Pai, fiecare cat poate, cat vrea, cat ii place. Oh, nu ma intelegeti gresit, si mie imi place sa stau duminica in varful patului pana la 9.30. Sa nu fim extremisti… Pentru ca, pana la urma, extremismul nu duce la nimic bun… „Eu ori ma duc la sala si imi dau sufletul acolo o ora, ori nu fac nimic!” – pe cat e de laudabil faptul ca se duce la sala si ca face miscare (chiar sport am putea spune) organizat, pe  atat e de usor pentru acesti oameni sa se lase, si sa nu mai faca nimic. Ei, n-au cum sa faca chiar nimic,ca  tocmai stabilisem ca si datul jos din pat sau urcatul in masina e o miscare. Insa cel putin in mintea lor, sa creada ca nu mai fac miscare, si sa nu le mai pese deloc de cat de activi sunt sau nu.

Voi povesti ceva mai tarziu de minunea tehnologica numita pedometru, si cum aduce oameni normali, ca mine sau ca dumneavoastra, care nu se duc zilnic la sala sau nu alearga un maraton in fiecare saptamana (tot respectul pentru cei care reusesc), sa faca mai multa miscare zi de zi, cu REZULTATE exceptionale pentru oricine.

Profesorul meu de diabet, Dr. Dan Mircea Cheta mi-a spus candva cateva vorbe pline de intelepciune referitoare la miscare, pe care le  impartasesc cu voi acum: „Miscarea are trei principii simple, fara de care nu se poate. 1. Progresiv: ia-o incet daca nu ai mai facut miscare intensa pana atunci. Chiar si daca mergi pe jos, nu incepe cu 10 Km din prima zi. Ajuta sa o iei gradat, pentru ca astfel sigur nu mori de inima, sau cel putin nu faci febra musculara ce doare, si ar putea sa te demotiveze. 2. Simplu: Mersul pe jos sau o bicicleta, fie ea si stationara, sunt mai indicate pentru oamenii normali, decat alergatul sau mersul la sala. Si mai ales, ca daca e suficient de simplu e si: 3. Zilnic: Cat de bine va asteptati sa functioneze o medicatie anti-hipertensiva, de exemplu, daca ea e trebuie luata zilnic, si tu o iei o data pe saptamana?” Probabil ca zambiti… Asa e, daca le iei o data pe saptamana, nu prea au efect… Macar daca le-ati lua o data la doua zile… Pe scurt, luati-o incet, faceti fix miscarea care va inspira cel mai tare, si e cel mai simplu de facut, pentru ca atunci veti avea cele mai mari sanse sa o faceti (pe ea, miscarea) suficient de des incat, chiar daca faceti 2 minute de mers pe jos in plus, sa conteze. SI VA ASIGUR CA INSEAMNA MULT!

Aveti incredere in dumneavoastra si in corpul dumneavoastra! Daca sunteti suficient de atente sau atenti, veti reusi tot ce va propuneti. Fiti rezonabili insa cu timpul pe care vi-l acordati pana la aparitia rezultatelor. Pentru ca din ce am vazut in practica, daca ai suficienta incredere, si pe cineva alaturi care sa te ghideze in aceasta experienta, atunci totul devine o chestiune doar de CAND, nu de DACA! Asa ca aveti incredere ca puteti sa realizati orice! Sunt alaturi de voi si va sustin!

Pentru o lume cu mai multi oameni supli si fericiti!